tisdag 3 oktober 2017

Min fru är bättre än mig

Idag kom det in en liten utdelning och det var från LTC Properties. De har också meddelat hur mycket de kommer betala ut årets sista tre månader. Tyvärr blev det en liten besvikelse då de inte meddelade någon höjning av utdelningen. När de har höjt utdelningen har det oftast skett innan det sista kvartalet. Detta är ju dock inte skrivet i sten så jag hoppas på glada besked efter årsskiftet istället. Imorgon kommer det också en kvartalsutdelning från Kallebäck Property Invest. Precis som Saltängen så är det ett enfastighetsföretag och fastigheten hyrs ut till SAAB fram till december 2021. Direktavkastningen är på 7,1 %.

Vad menar jag då med att min fru är bättre än mig? Det är ju i och för sig inget kontroversiellt uttalande, många män känner nog så (och många fruar också för den delen). Nu är det så att nästan ett år efter jag började med aktier så satte jag och min fru upp ett månadssparande till ett ISK också för henne. Sedan dess har jag förvaltat hennes pengar och köpt aktier för de månatliga insättningarna. Jag har också under en tid bidragit med ytterligare pengar, som en kompensation för att hon varit hemma med vårt barn och inte haft någon vanlig lön. Föräldraledighet är inte bra för pensionen så därför behövs det kompenseras på något sätt. Nu när jag är föräldraledig på heltid så blir det dock inga överföringar till hennes ISK, då min ersättning är på tok för mager för sådant.

Hursomhelst kunde jag sätta upp en portfölj från början och då redan med en hel del kunskap om aktiemarknaden. Min egen portfölj har sina brister och hade jag börjat om idag så hade jag nog gjort helt andra val. Min frus portfölj har haft en mycket fin avkastning och har i år slagit SIX Portfolio Return Index rätt duktigt. Hennes portfölj är upp nära 20 % i år medan SIXPRX är upp knappt 13 %. Allra bäst har det gått för Bulten, Tele2 och Nordea med uppgångar runt 40 % totalt. Även Indutrade, Diös Fastigheter och Kallebäck Property Invest har gått bra. Svolder har spottat upp sig efter senaste rapporten, medan HEXPOL, Acando och Uniflex ligger några procent upp respektive ned. Nyaste tillskottet Investor har redan ökat över 3 %. Den enda surdegen är Hennes & Mauritz. Jag började med några köp runt 250 kr och har sedan följt upp med köp på varje tiotal ned till 200. Dryga 7 % back är dock inte så farligt, värre för dem som började köpa på 350 kr.

Investor var senaste tillskottet i portföljen som sagt och jag har även tänkt börja köpa utländska aktier på ett KF till henne. Jag hoppas att hon kommer vara mycket tacksam om några år när hon har en riktig pengamaskin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar